19/02/2020
L’exposició “Fantasma ’77. Iconoclàstia espanyola” explora la imatge monumental de Franco a partir de les estàtues eqüestres
  Un projecte creat per Matteo Guidi, Rebeca Mutell i Jorge Luis Marzo

A l’espai 2 del Centre d’Art Tecla Sala, del 20 de febrer al 12 d’abril
El Centre d’Art Tecla Sala proposa un recorregut per la història a partir de les nou estàtues eqüestres de Franco instal·lades —i desinstal·lades— a diferents ciutats espanyoles. És la història d’una imatge truncada el 1977, amb la promulgació de la Llei d’amnistia. A partir d’aquesta data, aquests cavalls de bronze han pres part en una cursa d’obstacles singular. “Fantasma ’77. Iconoclàstia espanyola” explora la imatge monumental del dictador des de la seva mort i de la forma i el model d’estat creat.

És un projecte de Matteo Guidi, artista visual; Rebeca Mutell, doctora en belles arts per la Universitat de Barcelona, i l’historiador de l’art a la Universitat de Barcelona Jorge Luis Marzo, de Gredits (Grup de Recerca en Disseny i Transformació Social). Presenta una instal·lació audiovisual, un cronograma amb les dates de col·locació i desmantellament de les estàtues, fotografies i vídeos dels aldarulls que es van viure a la ciutat de València quan es va retirar l’estàtua de Franco.

L’exposició recull les dates principals de la història. La primera estàtua eqüestre del dictador es va emplaçar a Madrid el 1942. L’última, a Melilla, a la caserna de la Legió, el setembre del 1978, tres anys després de la seva mort. La primera que es va retirar d’una plaça pública en democràcia és la de València, el 1983, per ordre de l’Ajuntament, i, l’última, la de Barcelona, el 2016, també per ordre municipal. La decisió de retirar les estàtues no ha estat lliure de crítiques i d’aldarulls, com en el cas de València.

Els focus d’atenció de l’exposició són els fenòmens de la iconodulia (veneració) i la iconoclàstia envers les representacions de Franco que permeten estudiar les polítiques patrimonials de l’Estat (mitjançant l’acció de governs, parlaments i tribunals) respecte a l’herència de la iconografia pública franquista en la nova monarquia parlamentària.

“Fantasma ’77. Iconoclàstia espanyola” està coproduïda pel Centre d’Art Tecla Sala, Roca Umbert Fàbrica de les Arts de Granollers, Centre del Carme Cultura Contemporània de València i Casal Solleric de Palma.

L’exposició s’inaugura el 20 de febrer, a les 19.30 hores, a l’Espai 2 del Centre d’Art Tecla Sala, i es pot visitar fins al 12 d’abril.