18/07/2019
Una intervenció artística dignifica el pont de la Riera Blanca
Les columnes de formigó s’han revestit amb uns tòtems de fusta, ferro, materials reciclats i pintura que simbolitzen la importància de les cultures del món  Els vuit tòtems, quatre a cada vorera, són una referència iconogràfica a la natura, el cosmos i els cinc continents
Els ajuntaments de L’Hospitalet i de Barcelona han col•laborat per dignificar un tram del carrer de la Riera Blanca, les columnes del pont que hi ha a la sortida del metro de Santa Eulàlia, amb una intervenció artística duta a terme pel col•lectiu d’artistes La TONAL’H, ubicat a la fàbrica Nau TONAL’H, del Districte Cultural L’H, format per artistes de diferents disciplines i que acull creadors i creadores de les dues ciutats.

Avui, el tinent d’alcaldia d’Innovació i Cultura i regidor de Santa Eulàlia, David Quirós, i el regidor de Sants-Montjuïc, Marc Serra, s’han apropat fins al pont de la Riera Blanca per veure aquesta intervenció artística. David Quirós ha assenyalat que “una de les nostres motivacions és portar la cultura a racons de la ciutat fora dels espais més tradicionals”, i ha defensat el paper de la cultura com a “motor de canvi social que ens permet dialogar i recuperar l’espai públic”.

Aquesta intervenció artística sobre les columnes és un homenatge a la mare natura, a la Terra, a les diferents visions cosmogòniques del món i als cinc continents. La manera com el col•lectiu La TONAL’H  ho ha representat és a través d’uns tòtems que evoquen diferents cultures entrelligades per una estructura de ferro, que representa la naturalesa com a element d’unió entre les persones.

Aquests tòtems s’han treballat amb materials reciclats, fusta, ferro, pintura, grafits i diferents textures i llenguatges artístics, i s’ha donat cabuda així a artistes del col•lectiu que treballen diverses disciplines.

Un pont que és frontera i cruïlla

La intervenció artística ha volgut remarcar que aquest pont entre les dues ciutats és frontera, però sobretot és lloc de pas, de creuament, i que ambdues ciutats, tant Barcelona com L’Hospitalet de Llobregat, s’han creat sobre una barreja i suma de cultures, sent cruïlla cultural.

Pels artistes del col•lectiu La TONAL’H, l’actual és un món globalitzat on la identitat és important per lluitar contra l’actual hegemonització cultural. Aquests tòtems representen de forma al•legòrica la suma de cultures d’arreu.

El projecte ha tingut un cost de 30.000 euros (IVA no inclòs), que han assumit solidàriament les dues administracions locals, finançant-ne un 50 % l’Ajuntament de L’Hospitalet i un altre 50 % l’Ajuntament de Barcelona.