15/11/2018
Una instal·lació artística omplirà el pont de la Vanguard
Aquesta és la segona col·laboració de Manu Brabo a la ciutat. El febrer passat va presentar l’exposició “Un día cualquiera” al Mercat de la Florida
El pont de la Vanguard, que uneix els barris de Sant Josep i Santa Eulàlia, canviarà d’aspecte en els pròxims mesos gràcies al projecte col•laboratiu d’intervenció per elaborar un mural que compta amb la participació del fotoperiodista Manu Brabo (Premi Pulitzer 2013), de l’artista de grafisme pictòric Mina Hamada i dels alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Nou, amb el comissariat d’Eduardo Matas, de l’empresa Addretouch Photobab, amb seu a la ciutat, i de Juan Llano. El projecte es desenvolupa en el marc del Districte Cultural amb el suport d’AddDocuments, gestor de projectes documentals, per commemorar els 40 anys d’ajuntaments democràtics, que se celebren el 2019.

L’elaboració del mural s’ha concebut com un procés de consulta i diàleg entre artistes, alumnes, veïns i altres agents que hi intervenen per construir un híbrid entre el món de l’art i l’organització comunitària.

La intervenció té com a propòsits millorar l’espai públic, expandir el coneixement de l’art contemporani i accentuar la col•laboració entre l’arquitectura, l’urbanisme, la fotografia i la comunitat; assistir a la comunitat visibilitzant problemes i/o necessitats latents; crear sinergies locals i generar un benefici a la societat activant el seu sentit comunitari.

L’alcaldessa, Núria Marín, ha visitat aquest matí l’Institut Nou en el qual es fan els tallers previs amb l’alumnat del centre. Com a pas preliminar a l’elaboració del mural, s’han organitzat quatre tallers (25 d’octubre i 8, 15 i 29 de novembre) amb alumnes de l’Institut Nou i s’ha preparat una petita instal•lació en el centre educatiu per provar els materials i la tècnica que s’utilitzaran finalment al pont de la Vanguard. La setmana passada Manu Brabo va fer una xerrada als estudiants sobre els principis del fotoperiodisme i, el pròxim 29 de novembre, Mina Hamada abordarà la interpretació artística.  Es preveu que l’obra estigui finalitzada entre els mesos de febrer i març.

Per realitzar la intervenció artística, Manu Brabo farà una sèrie de fotografies i Mina Hamada serà l’encarregada de vertebrar l’obra del fotoperiodista mitjançant grafismes pictòrics. D’aquesta manera, per a la realització del mural, es barrejaran les tècniques de la fotografia i el grafisme d’una manera innovadora. Els murs del pont faran de paper fotogràfic per fer un positivat de l’obra, amb tecnologia  innovadora, i es combinarà amb els grafits de Mina Hamada.

Les sessions de treball amb alumnat de l’Institut Nou aborden el paper que juguen els actors que intervenen en la intervenció artística —productors, comissaris, artistes, el públic i la comunitat— així com els temes que s’han de tractar. També s’hi donen indicacions de com es duu a terme una intervenció en grup.

Aquesta és la segona col•laboració de Manu Brabo a la ciutat. El febrer passat va presentar l’exposició “Un día cualquiera”, produïda per National Geographic Espanya, al Mercat de la Florida i que mostrava el dia a dia de la població civil durant conflictes bèl•lics registrats a l’Orient en els darrers anys.