30/11/2020 13:15:00
30 anys de ciutats educadores
Avui es commemora el Dia Internacional de la Ciutat Educadora

Avui se celebra el Dia Internacional de la Ciutat Educadora, una data que commemora la proclamació l’any 1990 a Barcelona de la Carta de Ciutats Educadores. Aquest any, doncs, es commemora el 30è aniversari d’aquest document i és per això que té com a lema “30 anys transformant persones i ciutats per a un món millor”.

L’Hospitalet va ser un dels primers municipis que es va adherir a l’Associació Internacional de Ciutats Educadores (AICE), que actualment compta amb més de 500 ciutats adherides, amb el compromís de desenvolupar les potencialitats educadores de la ciutat, com a element de transformació social i de millora de la vida comunitària.

Coincidint amb el 30è aniversari de la proclamació de la Carta, aquest any s’ha revisat i actualitzat, com ja es va fer el 1994 i el 2004, per adaptar els seus plantejaments als nous reptes i necessitats socials. La nova Carta reforça la qüestió de gènere, incideix en la sostenibilitat, conté un principi específic sobre salut i cures, dona més pes a la cultura i incorpora, entre altres qüestions, la bretxa digital i el big data.

Una ciutat educadora implica promoure una educació de qualitat amb una mirada àmplia i de caràcter transversal i innovador que integri tota la comunitat educativa i el seu barri. Tothom educa, i tots els espais de la ciutat eduquen: escoles, instituts, centres d'educació en el lleure, entitats socioeducatives, esportives, culturals i veïnals implicades a convertir qualsevol acció en un procés educatiu que transforma i millora la nostra societat.

En aquest sentit, el Ple municipal va aprovar dimecres, a proposta del PSC, una moció en la qual l’Ajuntament subscriu la revisió de la Carta de Ciutats Educadores. El text de la moció defensa que totes les persones tenen el dret a gaudir, en llibertat i igualtat, dels mitjans i oportunitats de formació, entreteniment i desenvolupament personal que la ciutat ofereix. També promou el dret a participar en la vida cultural de totes les persones, especialment dels col·lectius més vulnerables, com a via d’inclusió, i fomenta la proximitat i la cooperació entre generacions.

Al llarg dels anys, L’Hospitalet ha mantingut el seu compromís amb els principis de la Carta de Ciutats Educadores, amb la implicació i la complicitat dels diferents agents educatius i la ciutadania en general. És el cas de l’elaboració del Projecte educatiu de ciutat, que s’inicia el 2008, recollint les necessitats i propostes de projectes que avui en dia són una realitat.
El Pacte local per l’educació de L’Hospitalet, fruit d’un procés participatiu, signat el 2016 amb més d’un centenar d’adhesions, proposa un total de 155 accions destinades a fer que l’educació sigui accessible per a tothom, amb garanties de continuïtat i amb l’adaptació progressiva als canvis socials.

Bona part dels projectes recollits en el Projecte educatiu de ciutat i en el Pacte local per l’educació són ara una realitat: Pla educatiu d’entorn, aprenentatge servei, Consell de Nois i Noies, acompanyament educatiu a les famílies, l’obertura de les escoles fora de l’horari lectiu, Fem Tàndem L’H, l’Escola Municipal de Música-Centre de les Arts, el programa d’auxiliars de conversa en anglès, el programa de mediació escolar i comunitària, projectes i programes culturals i artístics, projectes del Districte Cultural, projectes de l’àmbit esportiu, i el projecte educatiu marc per al primer cicle de l’educació infantil (les escoles bressol municipals), entre d’altres.