07/10/2019
Una delegació europea visita L’H per conèixer el model de l’EMMCA
Sessions de treball, visites a centres educatius i concerts de petit format per explicar el projecte de l’Escola Municipal de Música-Centre de les Arts   L’Hospitalet lidera la xarxa europea de transferència de coneixements ONSTAGE-escoles de música per al canvi social, en el mac del programa URBACT
Professionals procedents de les sis ciutats que formen, amb L’Hospitalet, la xarxa ONSTAGE-escoles de música per al canvi social, assistiran del 7 al 10 d’octubre a diferents activitats de l’Escola de Municipal de Música-Centre de les Arts (EMMCA) de la ciutat.

El programa inclou visites a classes de tots els estils i llenguatges que tenen lloc a la seu central de l’EMMCA, així com als programes Fem Tàndem L’H que tenen lloc a les escoles Ausiàs March, Pau Vila, Ernest Lluch, Màrius Torres, Santiago Ramón y Cajal, Institut Escola Gornal i Patufet Sant Jordi. A més, es realitzaran sessions de treball específiques i es  promouran espais d’intercanvi d’opinions amb membres de la comunitat escolar.

Cada dia, a les 20 hores, hi haurà concerts de petit format amb grups de jazz manouche, pop rock, la big band Rythm Town i la banda de l’EMMCA.

Lideratge hospitalenc d’una xarxa URBACT

L’any 2017, l’EMMCA va ser reconeguda com a bona pràctica pel programa europeu URBACT, que identifica casos d’èxit de polítiques públiques i va valorar l’ús d’un servei públic d’educació artística com a eina per al desenvolupament cultural, la cohesió social i l’èxit educatiu. Com a conseqüència, L’Hospitalet lidera des de fa un any la xarxa de transferència de  coneixement ONSTAGE, formada pels municipis d’Aarhus (Dinamarca), Adelfia (Itàlia), Grigny (França), Valongo (Portugal), Katowice (Polònia) i Brno (República Txeca).

Durant els dos anys que durarà la xarxa, s’estan realitzant trobades en cada una de les ciutats, que estan adaptant els principals elements del projecte d’EMMCA per transferir-los al seu context. El passat mes de setembre, va començar la fase de mobilitat de professorat, amb la visita de tres membres de l’equip de l’EMMCA a la ciutat polonesa de Katowice, per ajudar a posar en marxa els programes de música a les escoles de primària. La visita a L’Hospitalet és la següent parada, i pròximament es realitzaran altres reunions a França, Itàlia i Dinamarca.

Eina educativa i de cohesió social

L’Escola Municipal de Música-Centre de les Arts de L’Hospitalet va començar a funcionar l’any 2005 i va voler repensar el model clàssic d’escola-conservatori, apostant per un nou model d’oferta educativa que combina l’activitat extraescolar amb la intervenció en escoles de primària per fer arribar la pràctica artística a tots els sectors socials.

El curs 2019-2020, 1.175 alumnes assistiran a classes de música, teatre i dansa a la seu central de l’EMMCA, al barri de Gornal. Pel que fa als tàndems, hi participaran 1.538 alumnes, que rebran classes en horari lectiu. L’oferta educativa s’amplia, amb una major presència de la dansa i el teatre, i s’inicien noves col•laboracions amb l’Institut Eduard Fontserè i l’Institut de Bellvitge en el marc de les arts escèniques.

L’EMMCA ha rebut aquest 2019 el Premi Europeu del Sector Públic (EPSA) i ha tingut dues nominacions  —en les categories de projecte educatiu i projecte social— en la primera edició dels Premis Alícia de l’Acadèmia Catalana de Música.